- Kategorie:
- SZOSA SAMOTNIE.695
- SZOSA TOWARZYSKA.175
- TOROWO.5
- TREKKING SAMOTNIE.1164
- TREKKING TOWARZYSKI.43
- TRENAŻER.40
CDXXIX etap -...stacja Anastazewo, czyli setka przed obiadem...
Sobota, 24 maja 2014 | dodano: 24.05.2014Kategoria SZOSA SAMOTNIE
Trasa: Kruszwica-Włostowo-Pilich-Wilczyn-Budzisław Kościelny-Anastazewo-Orchowo-Procyń-Gębice-Kwieciszewo-Strzelno-Młynice-Sukowy-Chrosno-Kruszwica
Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa (GKW), początkowo Witkowska Kolej Powiatowa – kolej wąskotorowa działająca jako samodzielna sekcja na trasie z Gniezna do Anastazewa.
Rok założenia: 1883
Rozstaw szyn: do 1957 roku – 600 mm, po 1957 roku – 750 mm
Odcinek eksploatowany: Gniezno – Niechanowo - Witkowo - Powidz - Ostrowo. Odcinek Ostrowo – Anastazewo z powodu złego stanu torowiska nie jest eksploatowany od sierpnia 2011 roku.
Eksploatowane lokomotywy: Lxd2-313, 343, 344 oraz 369 – wszystkie sprawne i Px48-1785 (oczekuje naprawy) i Px48-1919 (czynny)
W 2003 Gnieźnieńska Kolej Dojazdowa została przekazana Powiatowi Gnieźnieńskiemu i odzyskała nazwę „Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa”. Pociągi rozkładowe kursują w soboty i niedziele w wakacje. Składy prowadzi lokomotywa spalinowa Lxd2.
Dużą popularnością cieszą się również specjalne pociągi z parowozem, które zazwyczaj uruchamia się kilka razy w roku.
LINIA GNIEZNO - ANASTAZEWO


Nieczynne torowisko pomiędzy Anastazewem a Budzisławiem Kościelnym. Niegdyś linia ta łączyła Anastazewo z Koninem.
LINIA ANASTAZEWO - KONIN WĄSKOTOROWY


Budynki stacyjne w Anastazewie.

Przełom lat 80 i 90 ubiegłego stulecia. Anastazewo już po wstrzymaniu ruchu planowego, lecz jeszcze wciąż żyjące. Pociąg specjalny opuszcza stację, kierując się w stronę Sompolna. Obecnie zarówno odcinek do Sompolna jak i tamtejszy wąskotorowy węzeł kolejowy nie istnieją, widoczny w tle budynek znajduje się w stanie agonii, miejscowy dworzec został sprzedany prywatnemu właścicielowi a dojazd od strony Gniezna uniemożliwiony. Po stu latach pracy Anastazewo przeszło do lamusa...

Px48-1754 manewruje na stacji, aby znaleźć się na czele pociągu podczas drogi powrotnej do Powidza. Z wszystkich pięciu istniejących kiedyś dodatkowych torów, do dziś przetrwał tylko ten jeden.

W drodze powrotnej na trasie Orchowo - Mogilno. Widoczny most na Noteci linii kolejowej normalnotorowej nr 239. KLIKNIJ TU

Kościół gotycki p.w. św. Mateusza z ok. 1500 roku w Gębicach ( przebudowany w latach 1862 - 1874 )
Temperatura:27.0 HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: 2 (kcal)
Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa (GKW), początkowo Witkowska Kolej Powiatowa – kolej wąskotorowa działająca jako samodzielna sekcja na trasie z Gniezna do Anastazewa.
Rok założenia: 1883
Rozstaw szyn: do 1957 roku – 600 mm, po 1957 roku – 750 mm
Odcinek eksploatowany: Gniezno – Niechanowo - Witkowo - Powidz - Ostrowo. Odcinek Ostrowo – Anastazewo z powodu złego stanu torowiska nie jest eksploatowany od sierpnia 2011 roku.
Eksploatowane lokomotywy: Lxd2-313, 343, 344 oraz 369 – wszystkie sprawne i Px48-1785 (oczekuje naprawy) i Px48-1919 (czynny)
W 2003 Gnieźnieńska Kolej Dojazdowa została przekazana Powiatowi Gnieźnieńskiemu i odzyskała nazwę „Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa”. Pociągi rozkładowe kursują w soboty i niedziele w wakacje. Składy prowadzi lokomotywa spalinowa Lxd2.
Dużą popularnością cieszą się również specjalne pociągi z parowozem, które zazwyczaj uruchamia się kilka razy w roku.
LINIA GNIEZNO - ANASTAZEWO


Nieczynne torowisko pomiędzy Anastazewem a Budzisławiem Kościelnym. Niegdyś linia ta łączyła Anastazewo z Koninem.
LINIA ANASTAZEWO - KONIN WĄSKOTOROWY


Budynki stacyjne w Anastazewie.

Przełom lat 80 i 90 ubiegłego stulecia. Anastazewo już po wstrzymaniu ruchu planowego, lecz jeszcze wciąż żyjące. Pociąg specjalny opuszcza stację, kierując się w stronę Sompolna. Obecnie zarówno odcinek do Sompolna jak i tamtejszy wąskotorowy węzeł kolejowy nie istnieją, widoczny w tle budynek znajduje się w stanie agonii, miejscowy dworzec został sprzedany prywatnemu właścicielowi a dojazd od strony Gniezna uniemożliwiony. Po stu latach pracy Anastazewo przeszło do lamusa...

Px48-1754 manewruje na stacji, aby znaleźć się na czele pociągu podczas drogi powrotnej do Powidza. Z wszystkich pięciu istniejących kiedyś dodatkowych torów, do dziś przetrwał tylko ten jeden.

W drodze powrotnej na trasie Orchowo - Mogilno. Widoczny most na Noteci linii kolejowej normalnotorowej nr 239. KLIKNIJ TU

Kościół gotycki p.w. św. Mateusza z ok. 1500 roku w Gębicach ( przebudowany w latach 1862 - 1874 )
Rower:Mont Ventoux
Dane wycieczki:
100.26 km (0.00 km teren), czas: 03:36 h, avg:27.85 km/h,
prędkość maks: 44.20 km/hTemperatura:27.0 HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: 2 (kcal)
K o m e n t a r z e
Nie ma jeszcze komentarzy. Komentuj