Info
Blog rowerowy Arnoldzika z miasteczka Kruszwica. Przeróżne liczniki nabiły mi 117670.21 kilometrów w tym 2227.36 po polnych dróżkach, leśnych duktach a nawet po śniegu. Jeżdżę z prędkością średnią 24.42 km/h i to jest istotneWięcej o Arnoldziku.
Arnoldzikowe batoniki
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Zdobyte przez Arnoldzika gminy
Odwiedziny u Arnoldzika
licznik odwiedzin WordpressArnoldzikowa zegarynka
Arnoldzikowa pogodynka
Arnoldzikowe rumaki
Wykres roczny Arnoldzika
Archiwum Arnoldzika
- 2024, Listopad15 - 0
- 2024, Październik11 - 0
- 2024, Wrzesień14 - 0
- 2024, Sierpień14 - 1
- 2024, Lipiec16 - 2
- 2024, Czerwiec14 - 1
- 2024, Maj13 - 1
- 2024, Kwiecień12 - 0
- 2024, Marzec14 - 0
- 2024, Luty14 - 1
- 2024, Styczeń10 - 1
- 2023, Grudzień16 - 0
- 2023, Listopad13 - 0
- 2023, Październik10 - 1
- 2023, Wrzesień15 - 2
- 2023, Sierpień11 - 2
- 2023, Lipiec16 - 4
- 2023, Czerwiec11 - 0
- 2023, Maj15 - 0
- 2023, Kwiecień13 - 0
- 2023, Marzec12 - 2
- 2023, Luty12 - 0
- 2023, Styczeń13 - 2
- 2022, Grudzień6 - 3
- 2022, Listopad8 - 0
- 2022, Październik8 - 0
- 2022, Wrzesień9 - 0
- 2022, Sierpień9 - 6
- 2022, Lipiec12 - 0
- 2022, Czerwiec13 - 3
- 2022, Maj8 - 3
- 2022, Kwiecień12 - 2
- 2022, Marzec12 - 4
- 2022, Luty10 - 1
- 2022, Styczeń8 - 0
- 2021, Grudzień16 - 7
- 2021, Listopad10 - 0
- 2021, Październik11 - 4
- 2021, Wrzesień14 - 1
- 2021, Sierpień8 - 2
- 2021, Lipiec14 - 0
- 2021, Czerwiec13 - 2
- 2021, Maj12 - 1
- 2021, Kwiecień9 - 1
- 2021, Marzec16 - 7
- 2021, Luty10 - 3
- 2021, Styczeń14 - 4
- 2020, Grudzień10 - 1
- 2020, Listopad13 - 2
- 2020, Październik12 - 0
- 2020, Wrzesień12 - 4
- 2020, Sierpień13 - 1
- 2020, Lipiec13 - 10
- 2020, Czerwiec14 - 6
- 2020, Maj14 - 5
- 2020, Kwiecień15 - 8
- 2020, Marzec14 - 3
- 2020, Luty12 - 2
- 2020, Styczeń10 - 0
- 2019, Grudzień16 - 9
- 2019, Listopad19 - 0
- 2019, Październik17 - 1
- 2019, Wrzesień12 - 2
- 2019, Sierpień14 - 4
- 2019, Lipiec14 - 1
- 2019, Czerwiec13 - 6
- 2019, Maj13 - 3
- 2019, Kwiecień13 - 0
- 2019, Marzec12 - 2
- 2019, Luty12 - 1
- 2019, Styczeń10 - 0
- 2018, Grudzień8 - 2
- 2018, Listopad12 - 2
- 2018, Październik8 - 0
- 2018, Wrzesień18 - 1
- 2018, Sierpień15 - 2
- 2018, Lipiec13 - 5
- 2018, Czerwiec7 - 0
- 2018, Maj9 - 2
- 2018, Kwiecień13 - 0
- 2018, Marzec8 - 2
- 2018, Luty7 - 2
- 2018, Styczeń6 - 0
- 2017, Grudzień8 - 3
- 2017, Listopad7 - 1
- 2017, Październik6 - 0
- 2017, Wrzesień10 - 0
- 2017, Sierpień9 - 2
- 2017, Lipiec10 - 2
- 2017, Czerwiec8 - 2
- 2017, Maj8 - 2
- 2017, Kwiecień7 - 4
- 2017, Marzec9 - 7
- 2017, Luty5 - 3
- 2017, Styczeń7 - 7
- 2016, Grudzień11 - 5
- 2016, Listopad12 - 7
- 2016, Październik14 - 6
- 2016, Wrzesień10 - 6
- 2016, Sierpień13 - 1
- 2016, Lipiec5 - 0
- 2016, Czerwiec4 - 0
- 2016, Maj13 - 3
- 2016, Kwiecień10 - 3
- 2016, Marzec9 - 11
- 2016, Luty9 - 6
- 2016, Styczeń14 - 14
- 2015, Grudzień6 - 6
- 2015, Listopad7 - 7
- 2015, Październik8 - 4
- 2015, Sierpień3 - 2
- 2015, Lipiec10 - 4
- 2015, Czerwiec9 - 6
- 2015, Maj8 - 6
- 2015, Kwiecień10 - 12
- 2015, Marzec10 - 3
- 2015, Luty12 - 9
- 2015, Styczeń17 - 8
- 2014, Grudzień10 - 0
- 2014, Listopad13 - 2
- 2014, Październik16 - 9
- 2014, Wrzesień10 - 1
- 2014, Sierpień11 - 0
- 2014, Lipiec9 - 4
- 2014, Czerwiec12 - 2
- 2014, Maj12 - 5
- 2014, Kwiecień12 - 2
- 2014, Marzec13 - 7
- 2014, Luty10 - 6
- 2014, Styczeń7 - 2
- 2013, Grudzień10 - 4
- 2013, Listopad6 - 0
- 2013, Październik14 - 0
- 2013, Wrzesień12 - 3
- 2013, Sierpień12 - 10
- 2013, Lipiec5 - 0
- 2013, Czerwiec7 - 0
- 2013, Maj3 - 4
- 2013, Kwiecień3 - 5
- 2013, Marzec3 - 0
- 2013, Luty4 - 2
- 2013, Styczeń3 - 7
- 2012, Grudzień5 - 3
- 2012, Listopad5 - 5
- 2012, Październik12 - 6
- 2012, Wrzesień11 - 8
- 2012, Sierpień15 - 6
- 2012, Lipiec8 - 2
- 2012, Czerwiec7 - 2
- 2012, Maj5 - 10
- 2012, Kwiecień9 - 13
- 2012, Marzec6 - 11
- 2012, Luty1 - 0
- 2012, Styczeń12 - 8
- 2011, Grudzień3 - 2
- 2011, Listopad9 - 9
- 2011, Październik10 - 4
- 2011, Wrzesień6 - 2
- 2011, Sierpień7 - 2
- 2011, Lipiec1 - 0
- 2011, Czerwiec5 - 2
- 2011, Maj9 - 0
- 2011, Kwiecień4 - 0
- 2011, Marzec10 - 8
- 2011, Luty4 - 1
- 2011, Styczeń5 - 8
- 2010, Grudzień5 - 1
- 2010, Listopad4 - 3
- 2010, Październik8 - 10
- 2010, Wrzesień9 - 17
- 2010, Sierpień6 - 10
- 2010, Lipiec3 - 3
- 2010, Czerwiec5 - 5
- 2010, Maj2 - 1
- 2010, Kwiecień6 - 17
- 2010, Marzec7 - 24
- 2010, Luty9 - 10
- 2010, Styczeń9 - 15
- 2009, Grudzień10 - 15
- 2009, Listopad9 - 13
- 2009, Październik11 - 0
- 2009, Wrzesień11 - 14
- 2009, Sierpień14 - 15
- 2009, Lipiec1 - 0
- 2009, Czerwiec2 - 0
- 2009, Maj3 - 0
- 2009, Kwiecień4 - 5
- 2009, Marzec4 - 0
- 2009, Luty6 - 2
- 2009, Styczeń6 - 1
- 2008, Grudzień6 - 1
- 2008, Listopad4 - 1
- 2008, Październik4 - 4
- 2008, Wrzesień12 - 3
- 2008, Sierpień5 - 4
- 2008, Lipiec5 - 0
- 2008, Czerwiec1 - 1
- 2008, Maj3 - 1
- 2008, Kwiecień6 - 2
- 2008, Marzec14 - 17
- 2008, Luty13 - 15
- 2008, Styczeń13 - 3
- 2007, Grudzień7 - 0
- 2007, Listopad1 - 0
- 2007, Październik3 - 0
- 2007, Wrzesień2 - 0
- 2007, Sierpień6 - 0
- 2007, Lipiec4 - 0
- 2007, Czerwiec4 - 2
- 2007, Maj4 - 0
- 2007, Kwiecień4 - 0
- 2007, Marzec5 - 0
- 2006, Listopad3 - 0
- 2006, Październik3 - 0
- 2006, Wrzesień1 - 0
- 2006, Sierpień3 - 0
- 2006, Lipiec3 - 0
- 2006, Czerwiec4 - 0
- 2006, Maj2 - 0
- 2006, Kwiecień4 - 0
- 2006, Marzec6 - 0
- 2006, Luty3 - 0
- 2006, Styczeń4 - 0
- 2005, Grudzień6 - 0
- 2005, Listopad2 - 0
- 2005, Październik5 - 0
- 2005, Wrzesień9 - 1
- 2005, Sierpień10 - 0
- 2005, Lipiec2 - 0
- 2005, Czerwiec5 - 0
- 2005, Maj2 - 0
- 2005, Kwiecień4 - 0
- 2005, Marzec4 - 0
TREKKING SAMOTNIE
Dystans całkowity: | 50330.09 km (w terenie 2026.02 km; 4.03%) |
Czas w ruchu: | 2282:51 |
Średnia prędkość: | 22.05 km/h |
Maksymalna prędkość: | 63.90 km/h |
Suma podjazdów: | 12202 m |
Maks. tętno maksymalne: | 179 (96 %) |
Maks. tętno średnie: | 144 (80 %) |
Suma kalorii: | 3592 kcal |
Liczba aktywności: | 1122 |
Średnio na aktywność: | 44.86 km i 2h 02m |
Więcej statystyk |
- Dystans 60.68km
- Teren 1.80km
- Czas 02:48
- Prędkość śr. 21.67km/h
- Prędkość max. 33.10km/h
- Temperatura 19.0°C
- Wiatr 6m/s
- Sprzęt Merida
- Aktywność Jazda na rowerze
CDLIX etap -...chmurom się zbierało na deszcz...
Sobota, 23 sierpnia 2014 · dodano: 23.08.2014 | Komentarze 0
Trasa: Kruszwica-Tupadły-Balice-Ołdrzychowo-Rzadkwin-Bronisław-Jeziorki-Kurzebiela-Miradz-Wronowy-Kijewice-Mirosławice-Włostowo-Kruszwica
Jezioro Bronisławskie
W oddali Bronisław
chmurom się zbierało na deszcz
leśny dukt w lasach Miradzkich
Jezioro Bronisławskie
W oddali Bronisław
chmurom się zbierało na deszcz
leśny dukt w lasach Miradzkich
- Dystans 23.76km
- Teren 2.00km
- Czas 01:14
- Prędkość śr. 19.26km/h
- Prędkość max. 63.90km/h
- Temperatura 20.0°C
- Wiatr 5m/s
- Sprzęt Merida
- Aktywność Jazda na rowerze
CDLVIII etap -...obdarty z kory...
Wtorek, 19 sierpnia 2014 · dodano: 19.08.2014 | Komentarze 0
Trasa: Kruszwica-Rożniaty-Żerniki-Bożejewice-Sławsk Wlk.-Kruszwica
KESZ Obdarty z kory - OP0ECF
Miejsce ukrycia kesza
KESZ Obdarty z kory - OP0ECF
Miejsce ukrycia kesza
- Dystans 51.86km
- Teren 4.00km
- Czas 02:32
- Prędkość śr. 20.47km/h
- Prędkość max. 31.60km/h
- Temperatura 20.0°C
- Wiatr 5m/s
- Sprzęt Merida
- Aktywność Jazda na rowerze
CDLVII etap -...niedzielne keszowanie...
Niedziela, 17 sierpnia 2014 · dodano: 17.08.2014 | Komentarze 0
Trasa: Kruszwica-Tupadły-Inowrocław-Batkowo-Dziarnowo-Gorzany-Węgierce-Janikowo-Sielec-Kołuda Wlk.-Ludzisko-Markowice-Bożejewice-Sławsk Wlk.-Kruszwica
Niedzielna wycieczka połączona z poszukiwaniem geokeszy ;)
INO - Mątwy - Hałdy północ
Kościelec 5
Farma wiatrowa w okolicach Batkowa
Bociany w Gorzanach
Most na Noteci w Gorzanach
Niedzielna wycieczka połączona z poszukiwaniem geokeszy ;)
INO - Mątwy - Hałdy północ
Kościelec 5
Farma wiatrowa w okolicach Batkowa
Bociany w Gorzanach
Most na Noteci w Gorzanach
- Dystans 80.57km
- Teren 3.40km
- Czas 03:32
- Prędkość śr. 22.80km/h
- Prędkość max. 32.80km/h
- Temperatura 23.0°C
- Wiatr 5m/s
- Sprzęt Merida
- Aktywność Jazda na rowerze
CDLVI etap -...drewniany kościółek w Linówcu...
Piątek, 15 sierpnia 2014 · dodano: 15.08.2014 | Komentarze 0
Trasa: Kruszwica-Żerniki-Bożejewice-Markowice-Wymysłowice-Ciechrz-Strzelno-Ciencisko-Ostrowo-Bielsko-Podbielsko-Wólka Orchowska-Linówiec-Mlecze-Gaj-Wójcin-Kożuszkowo-Kuśnierz-Jeziora Wlk.-Dobsko-Włostowo-Kruszwica
Linówiec - drewniany kościół pod wezwaniem św. Marcina z zabytkową dzwonnicą, wzniesiony na górze, obecnie przeciętej drogą. Świątynia ma wyposażenie barokowe. Wzmianki o Linówcu pochodzą sprzed 1523 r. Prawdopodobnie już wtedy Linówiec był parafią.
Kościół parafialny pod wezwaniem św. Marcina z 1749 roku (nr rej.: 265/7 z 30.04.1984 r.);
Drewniana dzwonnica z 2 poł. XVIII, (nr rej.: 265/7 z 30.04.1984 r.)
Linówiec w 1580 r. był własnością Stanisława Linowskiego, dziedziczącego na jednym łanie. Według rejestru poborowego z 1618 r. jeden z działów o powierzchni jednego łana należał do Piotra Gadeckiego, drugi również liczący jeden łan do Waleriana Linowskiego.
Jeszcze w 1593 r. wymieniono Wojciecha Linowskiego, dziedzica tej wsi, syna Stanisława, który zapisał 1500 zł swojej małżonce Małgorzacie Słoneckiej 1500 zł i oprawił ją na połowie miasta i wsi Orchowo i Wola.
We wsi istniał dwór, poświadczony w inwentarzach z lat 1558, 1562.
Rejestr poborowy z 1618 r. podaje, że we wsi były 2 lany gruntów, dziedziczone przez Piotra Gadeckiego i Waleriana Linowskiego.
Dziedziczką połowy Myślątkowa i Linówca w 1622 r. była Katarzyna z Cielmowskich Rajska.
Kolejny właściciel wioski Rafała Malechowski dobra Linówiec sprzedał Janowi Mlickiemu, kanonikowi gnieźnieńskiemu i płockiemu, co stwierdzono stosowną umową zawartą 19 XII 1750 r. Kontrakt opiewał na sumę 10180 zł. Była to tylko część Linówca, bowiem Jan Mlicki dalsze działy nabył w 1751 r.
Jan Mlicki w 1751 r. był archidiakonem uniejowskim i referendarzem prymasa. Wymieniono go jeszcze w 1753 r. Zapewne po jego śmierci Linówiec przeszedł w ręce Kajetana Jarmuły Mlickiego (bratanka?) syna Stanisława, wojskiego płockiego, poświadczonego w 1767 r., żyjącego jeszcze w 1778 r., dziedziczącego także w pobliskim Osówcu, wsi Mlecze i Suszewie.
Droga Mlecze-Gaj
W oddali Lasy Miradzkie
Zaskroniec zwyczajny
Linówiec - drewniany kościół pod wezwaniem św. Marcina z zabytkową dzwonnicą, wzniesiony na górze, obecnie przeciętej drogą. Świątynia ma wyposażenie barokowe. Wzmianki o Linówcu pochodzą sprzed 1523 r. Prawdopodobnie już wtedy Linówiec był parafią.
Kościół parafialny pod wezwaniem św. Marcina z 1749 roku (nr rej.: 265/7 z 30.04.1984 r.);
Drewniana dzwonnica z 2 poł. XVIII, (nr rej.: 265/7 z 30.04.1984 r.)
Linówiec w 1580 r. był własnością Stanisława Linowskiego, dziedziczącego na jednym łanie. Według rejestru poborowego z 1618 r. jeden z działów o powierzchni jednego łana należał do Piotra Gadeckiego, drugi również liczący jeden łan do Waleriana Linowskiego.
Jeszcze w 1593 r. wymieniono Wojciecha Linowskiego, dziedzica tej wsi, syna Stanisława, który zapisał 1500 zł swojej małżonce Małgorzacie Słoneckiej 1500 zł i oprawił ją na połowie miasta i wsi Orchowo i Wola.
We wsi istniał dwór, poświadczony w inwentarzach z lat 1558, 1562.
Rejestr poborowy z 1618 r. podaje, że we wsi były 2 lany gruntów, dziedziczone przez Piotra Gadeckiego i Waleriana Linowskiego.
Dziedziczką połowy Myślątkowa i Linówca w 1622 r. była Katarzyna z Cielmowskich Rajska.
Kolejny właściciel wioski Rafała Malechowski dobra Linówiec sprzedał Janowi Mlickiemu, kanonikowi gnieźnieńskiemu
Jan Mlicki w 1751 r. był archidiakonem uniejowskim i referendarzem prymasa. Wymieniono go jeszcze w 1753 r. Zapewne po jego śmierci Linówiec przeszedł w ręce Kajetana Jarmuły Mlickiego (bratanka?) syna Stanisława, wojskiego płockiego, poświadczonego w 1767 r., żyjącego jeszcze w 1778 r., dziedziczącego także w pobliskim Osówcu, wsi Mlecze i Suszewie.
Droga Mlecze-Gaj
W oddali Lasy Miradzkie
Zaskroniec zwyczajny
- Dystans 49.38km
- Teren 1.00km
- Czas 02:02
- Prędkość śr. 24.29km/h
- Prędkość max. 39.20km/h
- Temperatura 23.0°C
- Wiatr 2m/s
- Sprzęt Merida
- Aktywność Jazda na rowerze
CDLV etap -...ostatni lot...
Środa, 13 sierpnia 2014 · dodano: 13.08.2014 | Komentarze 0
Trasa: Kruszwica-Tupadły-Balice-Ołdrzychowo-Rzadkwin-Strzelno-Młynice-Sukowy-Kruszwica
BŁĄD PILOTA
19 lat temu 31 maja 1995 r. o 10.56 w Młynicach pod Strzelnem doszło do katastrofy lotniczej samolotu SU-20 o numerze bocznym 6134. Zapewne mieszkańcy Strzelna i okolic doskonale pamiętają przerażający huk, a następnie wyjące syreny. W wyniku katastrofy lotniczej zginął starszy pilot z 7. Pułku Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego w Powidzu kpt. inż. Grzegorz Falenta, mieszkaniec miejscowości Ryki.
W Strzelnie panuje przekonanie, że pilot uratował miasto wyprowadzając uszkodzoną maszynę poza teren zabudowany miasta. Tymczasem samolot rozbił się obok Młynic, gdyż pilot popełnił błąd wykonując jedną z figur ćwiczebnego lotu na zbyt małej wysokości - czytamy w raporcie Wojskowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.
19 LAT TEMU W GAZETACH
W Gazecie Pomorskiej, w artykule zatytułowanym Ostatni lot myśliwca autor opisał katastrofę widzianą oczyma okolicznych mieszkańców, cytując przy tym ich słowa. Andrzej Stanek, który pracował na polu około 100 metrów od katastrofy, widział wybuch samolotu. Widział go także wcześniej, jak leciał od strony Strzelna. Część podwozia ścięła rosnącą za domem topolę, druga część spadła za gnojowiskiem. Na polu leżały setki elementów samolotu wielkości klocków Lego. (...) Pierwsi na miejsce przybyli strażacy z Kruszwicy. Ponieważ nic nie płonęło, tylko się tliło, pogasili dymiące części. Zanim przyjechali wojskowi w stalowych mundurach, zdążyli zabezpieczyć teren. Wojskowi obstawili teren około 5 ha. Prawie 50 osób w kombinezonach służb lotniczych penetrowało pole w poszukiwaniu elementów samolotu. Czekali na przyjazd specjalnej komisji , która zbadać ma przyczyny katastrofy (...) - czytamy w artykule. Mieszkaniec okolic Strzelna Stanisław Dobrzyński reporterowi 14 lat temu w taki sposób relacjonował przebieg katastrofy: - Szedłem z sąsiadem ulicą i usłyszeliśmy dziwny odgłos odrzutowca. Dziwny, bo jakby silnik chodził na niskich obrotach. Potem na chwilę zrobiło się cicho i nagle potężny huk (...) Wtedy zobaczyliśmy grzyb dymu, jakby od bomby atomowej. Był dziwnie jasny. To spadł samolot. Natomiast Andrzej Stanek powiedział wówczas: - Dobry musiał być z niego pilot, skoro samolot nie rozwalił się nad Strzelnem, albo nad moim domem.
FIGURY NA MAŁEJ WYSOKOŚCI
W oficjalnym raporcie Wojskowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych czytamy bowiem, że przyczyną katastrofy był błąd pilota polegający na wprowadzeniu samolotu w przewrót na zbyt małej wysokości, ze zwiększoną prędkością lotu. Pierwszą fazę figury pilot wykonał za wolno i nie umiejąc poprawić błędu, spowodował zderzenie samolotu z ziemią. W strefie wykonał kolejno: pełne zakręty w lewo i w prawo, zwrot bojowy w lewo, nurkowanie, zwrot bojowy w prawo, nurkowanie, imelmana. Z imelmana wyprowadził samolot półbeczką, później zwiększył obroty do maksymalnych i po rozpędzeniu samolotu wprowadził go w górkę. Na wysokości 700 m wykonał beczkę w lewo, wznosząc się z kątem pochylenia 35°. Na wysokości 1950 m wykonał półbeczkę z przejściem w przewrót. W górnym punkcie figury osiągnął wysokość 2400 m, prędkość 750 km/godz. i kąt natarcia mniejszy niż 10°. Wysokość wykonania półbeczki i wprowadzenia samolotu w przewrót oraz wysokość w górnym położeniu figury były za małe. Prawidłowa wysokość wprowadzania wynosi 3500 m. Pilot zatem nie był w stanie wyprowadzić samolotu ze zniżania. Po upływie 9 sekund od chwili osiągnięcia górnego położenia w figurze, na wysokości około 700 m, pilot wytworzył przeciążenie ponad 4G. W tym czasie prędkość lotu wynosiła 960 km/godz. Kiedy pilot spostrzegł, że samolot gwałtownie zbliża się do ziemi, zaczął energicznie wyprowadzać maszynę z nurkowania, jednak nie uniknął zderzenia z ziemią. Pomyłka mogła być skutkiem błędnego odczytania wskazania wysokościomierza (tego samego dnia pilot wykonywał lot kontrolny na samolocie Su-22 wyposażonym w cyfrowo-tarczowy wskaźnik wysokościomierza, inny niż w samolocie Su-20).
Miejsce katastrofy wykonane prawdopodobnie ze śmigłowca Mi-2. Żółta strzałka - kierunek drogi Starczewo-Młyny. Zielona strzałka - budynek gospodarczy państwa Stanków. Czerwona strzałka - kierunek na miasto Strzelno. Niebieska strzałka - kierunek lotu.
Natomiast, jeśli chodzi o opinię, czy pilot ratował miejscowość, czy nie... trudno to oceniać w zasadzie nikt nie wie, co działo się w głowie pilota, o czym myślał, czy tylko skupiał się nad tym, aby wyprowadzić samolot z niebezpiecznej sytuacji, czy widział miejscowość podczas pionowego opadania i wiedział, że nie starczy wysokości i nie katapultował się, tylko do końca walczył ..... nie wiadomo. Chyba sam Grzegorz Falenta o tym najlepiej wie...
Kpt. pilot Grzegorz Falenta
Trasa: Kruszwica-Tupadły-Balice-Ołdrzychowo-Rzadkwin-Strzelno-Młynice-Sukowy-Kruszwica
BŁĄD PILOTA
19 lat temu 31 maja 1995 r. o 10.56 w Młynicach pod Strzelnem doszło do katastrofy lotniczej samolotu SU-20 o numerze bocznym 6134. Zapewne mieszkańcy Strzelna i okolic doskonale pamiętają przerażający huk, a następnie wyjące syreny. W wyniku katastrofy lotniczej zginął starszy pilot z 7. Pułku Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego w Powidzu kpt. inż. Grzegorz Falenta, mieszkaniec miejscowości Ryki.
W Strzelnie panuje przekonanie, że pilot uratował miasto wyprowadzając uszkodzoną maszynę poza teren zabudowany miasta. Tymczasem samolot rozbił się obok Młynic, gdyż pilot popełnił błąd wykonując jedną z figur ćwiczebnego lotu na zbyt małej wysokości - czytamy w raporcie Wojskowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.
19 LAT TEMU W GAZETACH
W Gazecie Pomorskiej, w artykule zatytułowanym Ostatni lot myśliwca autor opisał katastrofę widzianą oczyma okolicznych mieszkańców, cytując przy tym ich słowa. Andrzej Stanek, który pracował na polu około 100 metrów od katastrofy, widział wybuch samolotu. Widział go także wcześniej, jak leciał od strony Strzelna. Część podwozia ścięła rosnącą za domem topolę, druga część spadła za gnojowiskiem. Na polu leżały setki elementów samolotu wielkości klocków Lego. (...) Pierwsi na miejsce przybyli strażacy z Kruszwicy. Ponieważ nic nie płonęło, tylko się tliło, pogasili dymiące części. Zanim przyjechali wojskowi w stalowych mundurach, zdążyli zabezpieczyć teren. Wojskowi obstawili teren około 5 ha. Prawie 50 osób w kombinezonach służb lotniczych penetrowało pole w poszukiwaniu elementów samolotu. Czekali na przyjazd specjalnej komisji , która zbadać ma przyczyny katastrofy (...) - czytamy w artykule. Mieszkaniec okolic Strzelna Stanisław Dobrzyński reporterowi 14 lat temu w taki sposób relacjonował przebieg katastrofy: - Szedłem z sąsiadem ulicą i usłyszeliśmy dziwny odgłos odrzutowca. Dziwny, bo jakby silnik chodził na niskich obrotach. Potem na chwilę zrobiło się cicho i nagle potężny huk (...) Wtedy zobaczyliśmy grzyb dymu, jakby od bomby atomowej. Był dziwnie jasny. To spadł samolot. Natomiast Andrzej Stanek powiedział wówczas: - Dobry musiał być z niego pilot, skoro samolot nie rozwalił się nad Strzelnem, albo nad moim domem.
FIGURY NA MAŁEJ WYSOKOŚCI
W oficjalnym raporcie Wojskowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych czytamy bowiem, że przyczyną katastrofy był błąd pilota polegający na wprowadzeniu samolotu w przewrót na zbyt małej wysokości, ze zwiększoną prędkością lotu. Pierwszą fazę figury pilot wykonał za wolno i nie umiejąc poprawić błędu, spowodował zderzenie samolotu z ziemią. W strefie wykonał kolejno: pełne zakręty w lewo i w prawo, zwrot bojowy w lewo, nurkowanie, zwrot bojowy w prawo, nurkowanie, imelmana. Z imelmana wyprowadził samolot półbeczką, później zwiększył obroty do maksymalnych i po rozpędzeniu samolotu wprowadził go w górkę. Na wysokości 700 m wykonał beczkę w lewo, wznosząc się z kątem pochylenia 35°. Na wysokości 1950 m wykonał półbeczkę z przejściem w przewrót. W górnym punkcie figury osiągnął wysokość 2400 m, prędkość 750 km/godz. i kąt natarcia mniejszy niż 10°. Wysokość wykonania półbeczki i wprowadzenia samolotu w przewrót oraz wysokość w górnym położeniu figury były za małe. Prawidłowa wysokość wprowadzania wynosi 3500 m. Pilot zatem nie był w stanie wyprowadzić samolotu ze zniżania. Po upływie 9 sekund od chwili osiągnięcia górnego położenia w figurze, na wysokości około 700 m, pilot wytworzył przeciążenie ponad 4G. W tym czasie prędkość lotu wynosiła 960 km/godz. Kiedy pilot spostrzegł, że samolot gwałtownie zbliża się do ziemi, zaczął energicznie wyprowadzać maszynę z nurkowania, jednak nie uniknął zderzenia z ziemią. Pomyłka mogła być skutkiem błędnego odczytania wskazania wysokościomierza (tego samego dnia pilot wykonywał lot kontrolny na samolocie Su-22 wyposażonym w cyfrowo-tarczowy wskaźnik wysokościomierza, inny niż w samolocie Su-20).
Miejsce katastrofy wykonane prawdopodobnie ze śmigłowca Mi-2. Żółta strzałka - kierunek drogi Starczewo-Młyny. Zielona strzałka - budynek gospodarczy państwa Stanków. Czerwona strzałka - kierunek na miasto Strzelno. Niebieska strzałka - kierunek lotu.
Natomiast, jeśli chodzi o opinię, czy pilot ratował miejscowość, czy nie... trudno to oceniać w zasadzie nikt nie wie, co działo się w głowie pilota, o czym myślał, czy tylko skupiał się nad tym, aby wyprowadzić samolot z niebezpiecznej sytuacji, czy widział miejscowość podczas pionowego opadania i wiedział, że nie starczy wysokości i nie katapultował się, tylko do końca walczył ..... nie wiadomo. Chyba sam Grzegorz Falenta o tym najlepiej wie...
Kpt. pilot Grzegorz Falenta
- Dystans 41.42km
- Czas 01:39
- Prędkość śr. 25.10km/h
- Prędkość max. 34.70km/h
- Temperatura 23.0°C
- Wiatr 3m/s
- Sprzęt Merida
- Aktywność Jazda na rowerze
CDLIV etap -...czterdzieści lat minęło...
Wtorek, 12 sierpnia 2014 · dodano: 12.08.2014 | Komentarze 0
Trasa: Kruszwica-Włostowo-Mirosławice-Kijewice-Młyny-Strzelno-Ciechrz-Żegotki-Bożejewice-Sławsk Wlk.-Kruszwica
- Dystans 70.25km
- Czas 03:12
- Prędkość śr. 21.95km/h
- Prędkość max. 34.10km/h
- Temperatura 28.0°C
- Wiatr 5m/s
- Sprzęt Merida
- Aktywność Jazda na rowerze
CDL etap -...wokół Gopła i nieco historycznie
Sobota, 26 lipca 2014 · dodano: 26.07.2014 | Komentarze 0
Trasa: Kruszwica-Włostowo-Pilich-Skulsk-Przewóz-Nowa Wieś-Piotrków Kujawski-Radziejów-Przemystka-Broniewo-Zaborowo-Bachorce-Kruszwica
Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Skulsku
Pomnik upamiętniający dwie bitwy stoczone pod Nową Wsią.
Pierwsza bitwa stoczona 21 lutego 1863 roku pomiędzy oddziałem powstańczym gen. Ludwika Mierosławskiego i kolumną wojsk rosyjskich płk Jurija Iwanowicza Szyldera-Szuldnera. Mierosławski po przegranej bitwie pod Krzywosądzem (19 lutego) wycofał się do Nowej Wsi, gdzie założył obóz. Wieczorem wojska polskie zaskoczone zostały atakiem sił rosyjskich pułkownika Schuldnera, które uderzyły z trzech stron. Wojska powstańcze zostały rozbite, a za główną przyczynę tego uznaje się postawę oddziału Topora, który z przyczyn politycznych opuścił swoje pozycje, odsłaniając prawe skrzydło sił Mierosławskiego. Topór miał działać na skutek inspiracji stronnictwa białych dążących do usunięcia Mierosławskiego, który reprezentował stronnictwo czerwonych. Po kilkugodzinnym ostrzale Polacy zmuszeni zostali do opuszczenia miejsca bitwy i przekroczenia granicy pruskiej. Porażka pod Nową Wsią była bezpośrednią przyczyną złożenia dyktatury przez Mierosławskiego.
Druga bitwa miała miejsce 26 kwietnia 1863 roku. Oddział Younga de Blankenheim wkroczył na teren Królestwa Kongresowego z obszaru Królestwa Prus. Następnie w lasach kazimierzowskich połączył się z siłami Sokolnickiego i Oborskiego. Łącznie wojska polskie osiągnęły liczebność około 1000 żołnierzy. Nad połączonym wojskiem polskim dowództwo objął A. Seyfried. Przeciwko wojskom polskim ruszył Nielidow, którego oddział liczył około 700 żołnierzy. Znajdujący się w Nowej Wsi Rosjanie zaatakowani zostali przez oddział Younga. Po zażartej walce Rosjanie zostali wyparci i zmuszeni do przekroczenia granicy z Prusami.
Kościół Św. Jakuba w Piotrkowie Kujawskim
Tradycja podaje, że w 980r. była już tu parafia, co można odczytać na wieży kościoła. Nie jest to zgodne z prawdą, ale uznać należy starożytność tej miejscowości. Parafia należy do najstarszych na Kujawach, chociaż pierwszy raz została wzmiankowana w 1259 r. Należała też do tych najlepiej uposażonych.
Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Skulsku
Pomnik upamiętniający dwie bitwy stoczone pod Nową Wsią.
Druga bitwa miała miejsce 26 kwietnia 1863 roku. Oddział Younga de Blankenheim wkroczył na teren Królestwa Kongresowego z obszaru Królestwa Prus. Następnie w lasach kazimierzowskich połączył się z siłami Sokolnickiego i Oborskiego. Łącznie wojska polskie osiągnęły liczebność około 1000 żołnierzy. Nad połączonym wojskiem polskim dowództwo objął A. Seyfried. Przeciwko wojskom polskim ruszył Nielidow, którego oddział liczył około 700 żołnierzy. Znajdujący się w Nowej Wsi Rosjanie zaatakowani zostali przez oddział Younga. Po zażartej walce Rosjanie zostali wyparci i zmuszeni do przekroczenia granicy z Prusami.
- Dystans 40.08km
- Czas 01:43
- Prędkość śr. 23.35km/h
- Prędkość max. 32.50km/h
- Temperatura 23.0°C
- Wiatr 5m/s
- Sprzęt Merida
- Aktywność Jazda na rowerze
CDXLVIII etap -...kółeczko okołopołudniowe...
Niedziela, 13 lipca 2014 · dodano: 13.07.2014 | Komentarze 0
Trasa: Kruszwica-Sukowy-Młynice-Strzelno-Ciechrz-Wymysłowice-Markowice-Bożejewice-Sławsk Wlk.-Kruszwica
Z górki do Ciechrza
Bogactwa Kujaw
Sanktuarium Matki Bożej Miłości i Pokoju Pani Kujaw
Z górki do Ciechrza
Bogactwa Kujaw
Sanktuarium Matki Bożej Miłości i Pokoju Pani Kujaw
- Dystans 84.21km
- Teren 1.00km
- Czas 03:43
- Prędkość śr. 22.66km/h
- Prędkość max. 61.80km/h
- Temperatura 18.0°C
- Wiatr 3m/s
- Sprzęt Merida
- Aktywność Jazda na rowerze
CDXLVII etap -...most kolejowy w Pakości...
Sobota, 12 lipca 2014 · dodano: 12.07.2014 | Komentarze 2
Trasa: Kruszwica-Tupadły-Inowrocław-Orłowo-Ściborze-Rojewo-Gniewkówiec-Złotniki Kujawskie-Tuczno-Łącko-Rybitwy-Pakość-Janikowo-Tuppadły-Kruszwica
Okolice Rojewa i deszczowe chmury
Stonka i zdziwiony mechanik na przejeździe w Złotnikach Kujawskich
Ujście Noteci do J. Łącko, w oddali widoczna Cementownia Kujawy - Lafarge w Piechcinie
Przejazd kolejowy przed mostem na Noteci ( linia nr 206 )
Most kolejowy na Noteci zniszczony przez wojska niemieckie podczas wycofywania się. Następnie wybudowany był prowizoryczny drewniany most. Ostatecznie nowy most żelazny stoi obok tego. Widać, że w latach 40-tych Noteć była dużo szersza niż obecnie.
Górne wrota śluzy nr 1 w Pakości
Dolne wrota śluzy Pakość, w prawo na J. Pakoskie ( ujście Noteci Zachodniej ), na wprost J. Mielno.
Mostek nad komorą śluzy.
Jaz zastawkowy przed śluzą
W oddali widoczne ruiny mostu kolejki wąskotorowej
Okolice Rojewa i deszczowe chmury
Stonka i zdziwiony mechanik na przejeździe w Złotnikach Kujawskich
Ujście Noteci do J. Łącko, w oddali widoczna Cementownia Kujawy - Lafarge w Piechcinie
Przejazd kolejowy przed mostem na Noteci ( linia nr 206 )
Most kolejowy na Noteci zniszczony przez wojska niemieckie podczas wycofywania się. Następnie wybudowany był prowizoryczny drewniany most. Ostatecznie nowy most żelazny stoi obok tego. Widać, że w latach 40-tych Noteć była dużo szersza niż obecnie.
Górne wrota śluzy nr 1 w Pakości
Dolne wrota śluzy Pakość, w prawo na J. Pakoskie ( ujście Noteci Zachodniej ), na wprost J. Mielno.
Mostek nad komorą śluzy.
Jaz zastawkowy przed śluzą
W oddali widoczne ruiny mostu kolejki wąskotorowej
- Dystans 40.27km
- Teren 3.00km
- Czas 01:43
- Prędkość śr. 23.46km/h
- Prędkość max. 33.80km/h
- Temperatura 24.0°C
- Wiatr 2m/s
- Sprzęt Merida
- Aktywność Jazda na rowerze
CDXLVI etap -...po pracy na wschód...
Czwartek, 10 lipca 2014 · dodano: 10.07.2014 | Komentarze 0
Trasa: Kruszwica-Gocanowo-Gocanówko-Głebokie-Zaborowo-Szostka-Skotniki-Wola Wapowska-Wolany-Bródzki-Kruszwica-Kobylniki-Kruszwica
Linia kolejowa nr 131 w okolicy Głębokiego ( kierunek Inowrocław )
Nowy asfalt na trasie Wola Wapowska - Wolany
Linia kolejowa nr 131 w okolicy Głębokiego ( kierunek Inowrocław )
Nowy asfalt na trasie Wola Wapowska - Wolany